Indiase Chana Masala

Ook wel Punjabi Chole Masala genoemd. Deze heerlijke curry at ik eens op vakantie in, jawel, Mallorca en ik was verkocht. Maar in mijn vakgebied lopen er gelukkig genoeg Indiers rond en één van hen verwees me naar dit recept. De originele link staat helemaal onderaan, dit recept is iets aangepast naar de Nederlandse maatstaven. Want eerlijk is eerlijk, ik ben gek op pittig eten en ik kan heel wat hebben, maar toen ik dit voor het eerst maakte kwam de stoom uit mijn oren en had ik 2 blussende glazen melk nodig om de maaltijd te overleven. Zelfs met de aanpassingen is ie flink pittig, maar in ieder geval niet meer dodelijk :)

De dodelijke versie met minder saus. Van de tweede poging,
met wat meer saus, heb ik geen foto.

Ingredienten (4 personen):

Kruidenmengsel:
  • 4-5 kardemompeulen
  • 2,5 cm kaneel
  • 5-6 peperkorrels
  • 3 kruidnagels
  • 1 laurierblad
  • 1,5 theelepel komijnzaad
  • 1,5 theelepel korianderzaad
  • 1,5 theelepel venkelzaad
  • 2 gedroogde rode chili
Curry:
  •  500 gram kikkererwten
  • 3 medium uien
  • 5 medium tomaten
  • 2 theelepels geraspte gember
  • 1 theelepel garam masala poeder
  • 1/2 theelepel chilipoeder
  • 1 theelepel amchur poeder/gedroogde mangopoeder (ik heb het nog nergens kunnen vinden. Dit kan je vervangen door sap van 1 citroen)
  • 1 kleine groene chili
  • 3 eetlepels olie
  • Zout
Geen ingrediënten, wel benodigd:
  • Grote koekenpan / wok / hapjespan
  • Houten lepel om mee te roeren
  • Snijplank
  • Scherp mes
  • Keukenmachientje of vijzel
Bereidingswijze:

1. Mocht je gedroogde kikkererwten gebruiken, laat deze dan wellen zoals op de verpakking staat. Hier kan een nachtje overheen gaan, dus doe dat als eerst. Mocht je, zoals mij, kikkererwten uit blik gebruiken, kan je meteen aan de slag.

2. Die alle kruiden onder het kopje "Kruidenmengsel" in de pan (geen olie gebruiken) en rooster ze op mediumhoog vuur luchtbruin. Mocht je kruiden in poedervorm gebruiken, bak deze dan niet mee, dan zullen ze aanbranden.

3. Laat ze ietsje afkoelen.

4. Doe ze in de keukenmachine (of vijzel) en maal het tot een fijn poeder. De kruiden in poedervorm kan je mee malen.


5. Snipper de uien.

6. Verwijder de kern uit de tomaten en hak ze in kleine stukjes (de rest van de tomaat, niet de kern).

7. Rasp de gember tot je 2 theelepels vol hebt. Meer is nooit erg, gember is goed :)

8. Doe de olie in de pan die je net gebruikt hebt om de kruiden te roosteren.

9. Doe de uien in de pan en zet het vuur mediumhoog.

10. Wanneer de uien doorzichtig zijn, kan de geraspte gember erbij.

11. Wanneer de rauwe gember-lucht weg is (na ongeveer een minuutje), doe je de tomaten erbij.

12. Voeg een snufje zout toe.

13. Bak dit (nog steeds op medium vuur, je wilt niet dat het aanbakt) totdat het één samenklonterende prut is. Dat klinkt smerig, maar is wel de beste omschrijving. Dit duurt ongeveer een kwartier, afhankelijk van hoe waterig de tomaten zijn.

14. Snij intussen de groene chili in stukjes. En heel, heel, heeeeeel goed je handen wassen. Of de rest van de avond niks meer aanraken.

15. Doe het kruidenmengel, de garam masala en de groene chili bij het tomatenmengsel.

16. Laat dit een minuutje staan.

17. Doe de kikkererwten bij het mengsel. Gebruik je groenten uit blik, voeg dan het vocht ook toe, gebruik je gedroogde, voeg dan iets toe van het water waarin je het geweekt hebt. Deze hoeveelheid is naar smaak, meer vocht=meer saus.

18. Laat het 10 minuten sudderen, totdat de saus wat is ingedikt.

19. Voeg het amchur poeder toe, of het citroensap.

20. Garneer eventueel met gehakte ui en koriander. Je ziet het aan de foto, ik heb die stap overgeslagen.

KLAAR!

Tip: Erg lekker met een raita (yoghurtmengsel, recept volgt), naan en/of rijst.


-----
Origineel recept: http://www.vegrecipesofindia.com/punjabi-chole-chickpeas-in-a-spicy-gravy/

0 reacties: